miercuri, 22 aprilie 2009

Site Casa Judeteana de Pensii Bistriţa-Năsăud www.cjpbn.ro

Site Casa Judeteana de Pensii Bistriţa-Năsăud www.cjpbn.ro

Al doilea răspuns l-am primit de la Casa Judeţeană de Pensii Bistriţa-Năsăud, destul de rapid, din păcate prea scurt, fără explicaţii cu privire la reducerea vârstei standard de pensionare, iar data cu privire la care se poate înscrie la pensie pentru limită de vârstă petentul este incorectă din punct de vedere al legislaţiei în vigoare.

Aşadar, www.cjpbn.ro (Review 22.04.2009)

Criterii :
1. Interfaţa, informaţie despre instituţie, date de contact-Nota 9

Interfaţa, informaţii, date de contact uşor de accesat şi excelente, link-uri pe prima pagina spre locuri interesante şi necesare beneficiarului.
Datele de contact sunt bine realizate, cu numere de telefon şi fax pentru fiecare director şi şef serviciu. Din păcate, lipsesc adrese de e-mail pentru directori sau şeful serviciului comunicare.
Adresa de e-mail cjpbn@bistrita.astral.ro funcţionează foarte bine, petentii primind răspunsuri rapid, dar, cum vom vedea, nu întotdeauna pertinente.

2. Frecvenţa înnoirii (update-uri)-Nota 2

Lipsesc aproape total stiri noi din domeniul sistemului public de pensii, comunicate de presă recente, nu mai spunem de legislaţia privind pensia socială minimă, nici măcar noua valoare a punctului de pensie începând cu 1 aprilie 2009.
Astfe, ultimele comunicate de presă sunt din data de 20.02.2007 cu privire la cotele de contribuţii pe anul 2006, iar ultimele date statistici sunt din decembrie 2006.

3. Uşurinţa de a ajunge la informaţiile esenţiale, având în vedere categoriile de beneficiari (în special, pensionari)-Nota 8

Datele de contact, programul cu publicul, programul de audienţe se găsesc uşor pe pagina de pornire.
De asemenea, se pot pune întrebări chiar pe pagina de pornire, fără probleme de logare sau altceva asemănător, un lucru benefic pentru un pensionar.

4. Respectarea H.G. nr. 1723/2004 privind aprobarea Programului de măsuri pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul-Nota 10

Directorii au program de audienţe o zi pe săptămână, intre orele 9-13, deci îndeajuns pentru a reglementa problemele pensionarilor.
De asemenea, excellent din acest punct de vedere este programul şefului serviciului de comunicare, respectiv de luni până joi la sediul casei judeţene şi în fiecare zi de vineri la punctele teritoriale din Beclean, Năsăud, Rodna şi Sângeorz-Băi.
Programul de lucru cu publicul respectă prevederile H.G. nr. 1723/2004 (8,30-16,30), deşi nu avem nicăieri menţionată ziua în care programul este prelungit până la 18,30. Totuşi, pentru considerentele de mai sus, merită nota 10.

5. Informaţii despre categoriile de pensii din sistemul public, stabilirea şi plata pensiilor-Nota 5

Informaţii bune, competente, deşi poate uneori cam disparate în mai multe categorii, când puteau fi condensate.
Un lucru benefic este explicarea pe larg a modalităţii de întocmire a procurii speciale pentru mandatari, complicată şi în legislaţie.
Inadvertenţe prea multe, din păcate, cum ar fi:
-la pensia anticipată, apare tabelul cu procentele de diminuare ;
-la pensiile anticipate, nu s-a făcut actualizarea prevăzută de Legea nr. 250/2007 privind trecerea la pensie pentru limită de vârstă numai la cererea pensionarului ;
-nimic despre modificarile aduse de Legea nr. 11/2008 privind acordarea pensiei de invaliditate celor suferinzi de SIDA, neoplazii, indiferent de stagiul de cotizare ;
-indemnizaţia de însoţitor este încă la nivelul salariului minim brut pe ţară;
-nu găsim nicăieri anexa 9 din Normele de aplicare a Legii nr. 19/2000, găsim în schimb anexa nr. 3 din Lege, care însă determină multe îndoieli în rândul pensionarilor în practică;
-se precizează că art. 1671 este valabil doar până la 01.04.2006 (?!?) ;
-nicio prevedere cu privire la modalitatea de plată a pensiilor!;
-rubrica de recorelări şi indexări nu mai este actualizată de la 01.01.2004.

6. Acte necesare privind anumite categorii de cereri depuse la casele teritoriale şi formularele-tip-Nota 8

Bine realizată, completă din puct de vedere al cererilor uzuale care se depun la casele de pensii.
La fel, lipsesc formulare-tip privind modul de întocmire a adeverinţelor privind munca prestată în timpul nopţii (Ordinul nr. 687/2006) şi privind grupele de muncă (Ordinul 590/2008).

7. Informaţii privind contribuţiile de asigurări sociale-cote, modalitatea de întocmire şi depunere. Programe necesare-Nota 7

Găsim informaţii detaliate contribuţiile de asigurări sociale.
Suportul informatic este la zi, respectiv varianta din martie 2009, ceea ce e foarte important (de aceea şi nota de la acest criteriu), dar lipsesc informaţiile cu privire la programul de scanare a cărţilor de muncă şi legislaţia aferentă.
Din păcate, explicaţiile cu privire la noile cote de contribuţii de asigurări sociale lipsesc cu desăvârşire, astfel nivelul contribuţiilor de pe site a fost updatat ultima dată la data de 01.01.2005, deşi tabelul privind evoluţia cotelor este interesant şi bun ca sursă de informare dacă ar fi aduse la zi.

8. Promptitudinea şi corectitudinea în rezolvarea petiţiilor online. Întrebări şi răspunsuri-Nota 3.

Lansarea speţei noastre privind încadrarea unei personae la pensie pentru limită de vârstă a găsit un răspuns prompt (în mai puţin de două zile lucrătoare) de la adresa de e-mail cjpbn@bistrita.astral.ro.
Din păcate, răspunsului i-au lipsit câteva condiţii fundamentale :
-lipsa unei semnături sau unei persoane de contact ;
-lipsa unui act normativ, unui articol în care se încadrează speţa, unei minime legislaţii;
-şi, cel mai important, răspunsul oferit este incorect din punct de vedere al legislaţiei existente.
La rubrica «întrebări şi răspunsuri», am găsit 869 de astfel de sesizări online şi am observat următoarele:
-răspunsurile apar rapid pe site, în termenul legal, deci operativitatea este maximă;
-acestea sunt însă prea scurte, deseori neargumentate şi ocolind subiectul;
Avem şi două răspunsuri care ilustrează cele spuse mai sus, astfel:
-cum se poate ca unei persoane care solicit sprijin pentru eliberarea unei adeverinţe de grupă cî “singura speranţă este o nouă prelungire a termenului privind art. 1671”? (răspuns oferit pe 09.04.2009);
-ca să nu mai vorbim de răspunsul la o întrebare privind ajutorul de deces I: (01.04.2009) MI-ati putea spune va rog ce fel de ajutor se da pentru inmormantare?A murit bunicul meu si as dori sa stiu daca se poate ,care membru al familiei mele este cel mai in masura sa ridice acest ajutor si de ce acte are nevoie? Va multumesc anticipat. R: (09.04.2009) Intrebarea este prea generala, va rugam sa va prezentati la ghiseul Casei Judetene de Pensii. NO COMMENT !

9. Bilete de tratament-Nota 1.

Nu găsim aproape nimic. Decât o cerere-tip.
Nimic despre vreo listă de bilete sau statistici. Nimic.

10. Legislaţie-Nota 4.

Există pe site o variantă a Legii nr. 19/2000, actualizată doar până la data de 05.01.2004.
Rubrica de legislaţie cuprinde 321 de acte normative, cel mai recent fiind Legea nr. 295/2006, publicată în 14.07.2006.
Avem însă informaţii cu privire la pensii internaţionale sau evaluarea drepturilor de pensie.

Punctaj total: 57
NOTA FINALĂ: 5,7

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu